Monday, 14 August 2017

Nak jadi ape kau?

Dalam kerja, bila kau dah buat salah...kau perlu mengaku salah dan betulkan balik kesilapan tu....bukan buat tak tau je dan biarkan orang lain yang bet8iulkan dan menjawab bagi pihak kau.

Sekali sekala mungkin la orang boleh cover untuk kau...tapi kalau dah selalu sangat...lepas tu yang silap tu pulak benda yang sama je...kau rase...?lalu pulak member tu nak cover kau selamanya?

X sepatutnya kau ambil kesempatan atas kebaikan kawan kau tu...dia pon ada kerja lain nak buat...kalau kau tolong takpe la jugak, ini kau pon buat tak tau jugak...datang pejabat sekadar tunjuk muka dan naikkan darah orang lain je...

Orang kata, belajar dari kesilapan...kau tak belajar ape pon...nak jadi ape kau ni...?

Saturday, 12 August 2017

Faris dicucuk 3 bulan

Rabu lepas Faris genap 3 bulan..jadi hari Khamis tu ke klinik le kite...bertemujanji dengan aunty nurse kat klinik tu...

Cek semua ok...tinggi ok 64cm..berat ok 7.1kg (semangat anak aku)...bmi ok...cucuk pon ok...giler la...tak nangis anak aku kena cucuk...hebat betul..huhuhu...

Balik rumah, papanye terus pergi kerja...aku memang dah apply cuti pon..jadinye beronggeng la kami berdua kat rumah tu...tapi...

Elok si Faris tengah tido, tiba2 dia terbangun dan menangis...haaa...ini bukan sikit2 punye nangis ye...ini nangis tahap kena dera punye..tahap sawan dah...sampai tak keluar suara...berlinang2 air mata...

Habis cara dah aku memujuk dak sihat ni...tepuk...beriba...berdukung...berzikir...menyanyi...tak jugak diam..tak tau la ape yang tak kena...tukar pampers...sapu minyak pon tak senyap jugak.sudahnye aku pon nangis bersama2 dia...huhuhu...sendu sangat!

Dalam lebih kurang sejam jugak dia macam tu..tiba2 dia senyap sendiri...dah penat nangis agaknye...bile dia dah diam tu...rasa lega dalam hati aku ni tak payah cakap la...syukur sangat2...baru anak sulung...huru hara la sikit..huhuhu...

Itu baru 3 bulan...sikit je tu ragamnye...nak tunggu ke besar ntah ape2 lagi perangai yang nak keluar nanti...



Thursday, 20 July 2017

3 hari lagi

ada apa dengan 3 hari lagi...?
hmmmm...
lagi 3 hari nak masuk kerja dah...
habis dah masa bulan madu ngan si kecik sorang ni....
ntah macam mana la gayanye nak duduk ngan pengasuh nanti...
ntah macam mana gaya jugak rupe mamanye x nampak muka anak sehari...
semoga bertabah lah wahai hati...huhuhu...

Friday, 14 July 2017

aku diserang tantrum

bila anak tak mau tidur malam, terpaksa la mamanye tak tidur jugak...fewwwww! dugaan giler rasenye!

bila jam dah menginjak pukul 4 pagi dan mata anak masih membulat...kau rase???aku dah masuh tahap tantrum dah kot...hadui!!!mata mengantuk...anak tak nak tidur takkan aku nak tidur pulak...eh?boleh ke aku tidur tinggalkan dia terkebil-kebil sendirian?hahahaha...bengong pulak rase

4.30 baru nak tidur...5.30 bangun merengek-rengek manja...6.30 bangun lagi merengek-rengek manja...huhuhu...dugaan...dugaan...dan-dan tu jugak la sakit kat tempat belah tu tiba-tiba nak datang pon!!!mau tak tantrum aku dibuatnye?

dan akhirnya, dia tidur sepanjang siang...fuhhh!dapat la aku tumpang tidur sikit...sikit je la...takkan nak sama naik ngan baby pulak kan...melampau sangat tu...

tapi bila dia tidur sepanjang hari tu, aku risau jugak la...yela, pukul berapa pulak dia nak tidur malam nanti?hohoho...perlu siapkan mental dan fizikal aku ni...

ternyata jangkaan aku silap...pukul 11 lebih dia dah tidur...sampai ke pagi pulak tu...bangun pukul 5 nak menyusu je...hahahaha....gembira rasa di hati...jarang-jarang berlaku ni...kikiki...

harini dia bangun awal...pukul 7 dah bangun..yeay!!!bangun awal takpe...tidur lambat jangan...hahaha....

Tuesday, 11 July 2017

pemergian yang tak disangka

sabtu lepas aku dikejutkan dengan berita pemergian bekas rakan sekerja aku...innalillah...sungguh tak disangka-sangka....yela, dia tu umurnye lebih kurang aku je pon...tua dalam 3,4 tahun je...takde sakit ape pon...tapi yelakan...sesungguhnya kematian tu tak mengenal usia...

arwah meninggalkan seorang isteri dan 2 orang anak...kejadian tu membuatkan aku berfikir...bersediakah aku?apa akan jadi pada anak aku nanti setelah ketiadaan aku?apa akan jadi pada aku dan anak aku setelah ketiadaan suami aku?Allahuakbar....dilanda kemurungan sekejap memikirkan persoalan-persoalan tersebut...

kadang-kadang kita melalui kehidupan seolah-olah hayat kita masih panjang....tak beringat langsung...bila dah jadi macam ni baru nak menggelabah...dah bersediakah kita?

::. semoga roh arwah dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman

Saturday, 8 July 2017

aidilfitri 2017

salam aidilfitri...walaupun bukan 1 Syawal tapi masih dalam bulan Syawal kan...rayakan sebulan

aidilfitri tahun ni:

  • takde baju raya...bukan aku je...kami anak beranak semua takde baju raya..hahahaha...
  • takde gambar raya...nasib le masing-masing laki bini bukan jenis gile bergambar
  • kuih raya...beli kerepek je malam raya..biskut raya adik ngan kakak ipar sediakan
  • juadah raya...order satay cancel last minit di tengah malam raya....tak cukup stok katenye....sabor je la weh!sedih!
  • duit raya...ada la sikit rezeki budak-budak
itu je la untuk raya tahun ni...nak beria sangat pon mood raya tak berapa nak ada sebab baru sangat habis berpantang...cukup la apa yang ada tu...janji tak membazir...ye dak..?

9 Mei 2017

ada apa dengan 9 Mei?

9 Mei 2017, aku selamat melahirkan seorang bayi lelaki seberat 3.5 kg secara pembedahan.
Alhamdulillah...bayi sihat

semalam dah pergi cucuk untuk 2 bulan.bertambah-tambah beratnye.

Friday, 7 July 2017

lama giler!

wow!wow!wow!lebih setengah tahun tak hapdet blog..fewwww!giler bersawang...dah macam rumah usang rasenye...huhuhu...mujur tak keluar hantu wan peah je...hahahaha...

harini 'ter'rajin pulak nak bukak...tengok last post 23 Desember 2016 ko!maknenye tahun 2017 ni belum ada ape-ape cerita lagi...hmmmm...nak kena bergiat aktif semula ni...kalau bukan untuk bacaan orang lain, sekurang-kurangnye untuk kenangan aku nanti-nanti...ye dak...?

hmmm...banyak betul cerita yang tertinggal...mana nak mula?

sat nak fikir dulu...

nanti next entry baru bukak citer okeh...

babai...