Tuesday, 29 November 2016

bila penutupan akaun?

bagi kakitangan kerajaan,
menjenguk je bulan 12, semua berdebar-debar...terutamanya yang uruskan hal-hal kewangan la kan...
seram siot!
tak sabar nak tunggu taklimat penutupan akaun...
tak sabar nak berkejar-kejaran dengan pegawai n staff nak suruh hantar claim cepat-cepat...
tak sabar nak kejar para pembekal nak suruh hantar bil cepat-cepat...
masa ni la nak bergaduh...nak menjawab ketidakpuasan hati bagai...
ala...
selalu pon ada je yang tak puas hati...
tapi bila hujung tahun ni...tak puas hatinya lebih sikit dari biasa...
ngeh ngeh ngeh....

masa ni la cuti kau kena beku....
BEKU ok....
kalau ada anak sekolah, harapan la nak pergi bercuti dengan senang hati...
dalam mimpi je la...

kalau nasib baik, dapat la hujung-hujung tanduk bulan 12 tu...huhuhu
lepas tutup akaundan selesai segala urusan...
selagi belum selesai.....berhuhu je la korang...

lambat pulak panggil taklimat tutup akaun tahun ni...

Monday, 28 November 2016

rezeki anak

alhamdulillah...
sejak berbadan dua ni...rezeki encik suami mencurah-curah masuk...
betul kata orang...anak tu pembawa rezeki...

tapi.....

heheheh...bukan la tak mensyukuri rezeki yang datang tu..
cuma ada sikit stress di situ..
bila encik suami terlalu sibuk dengan keje,,,dan aku rasa terabai...
hahaha...terabai la sangat!
makan pakai semua cukup kot...

bukan terabai la...
aku tau, dia pon nak luang masa ngan aku..
cuma masa je yang tak mengizinkan...
aku pon, takkan la nak buat muka tak reti bahasa pulak kan...?
redha je la...

jadi hujung minggu sekarang ni masa untuk merantau ke rumah anak-anak yang lain...
kalau semua sibuk...duduk aje la memerap kat rumah...
huhuhu...

Tuesday, 22 November 2016

penolakan yang beradab

kadang-kadang ada orang datang kat kita...
tak kisah la siapa pon...
adik beradik ke...kawan-kawan ke...sedara mara ke...
datang untuk mintak tolong...

kadang-kadang yang datang tu...
mencuba nasib je...
datang bertanya...
tak letak harapan tinggi pon...
kalau dapat pertolongan, itu rezeki...
kalau tak dapat pertolongan, takpe la...
dia pon faham...bukan semua orang lapang...

kadang-kadang...
kita yang didatangi ni...
kalau tak mampu nak menolong...
tolak la dengan cara dan kata-kata yang baik...
jangan di hina di caci orang tu...
jangan di marah-marah orang tu...
kita sendiri pon belum tentu nasib kita..
jangan sampai satu hari nanti..
masa kita sempit,
orang yang dihina,di marah tu yang kita cari...
tak malu ke?