Friday, 22 July 2016

tangan playar, spanar

asal balik kampung, ada je tumbuhan yang encik suami nak angkut bawak balik...macam la rumah aku tu ada tanah...ada la sikit...kurang dari sekangkang kera...

~ kunyit
~ serai
~ pandan
~ tebu
~ betik
~ cili

dalam banyak-banyak yang bawak balik tu...cuma serai je yang tumbuh dengan cemerlang...sebab x payah jaga kan...cucuk kat tanah je tinggal...tau la dia jaga diri sendiri...hohoho

tebu...boleh la...tapi kenapa tak menggemuk macam kat umah ayah?tak manis pulak tu...huhuhuhu...gagal!dah selamat buang pon...geram je menahan perasaan bila balik umah ayah tengok tebu dia...

kunyit tak tau apa status...hahaha...kejap macam dah mati...kejap kang ada pulak keluar daun...tapi tak besar la...halus je...jadi aku biar je la dia duduk kat situ

pandan masuk dalam kategori 'boleh la'...hahaha...hidup...membiak...tapi tak besar...daun halus-halus je...tak besar macam daun pandan yang jual kat NSK tu...gabak-gabak daunnye...aku punye ni comel-comel je...kikiki...boleh la buat ada-ada...

bawak balik anak betik yang halussss....pindah masuk tanah...buat masa ni masih ok..membesar dengan baik...esok-esok tak tau la apa khabarnye...tunggu aje la...

cili dah masuk kali kedua aku bawak balik...dulu bawak balik cili kecik...mampussss....tak tau ape silap...balik raya baru ni bawak balik cili besar...buah dah keluar berjuntai-juntai di pokok...tunggu masak je...tapi...3 hari lepas patah pulak...huhuhu...tak tau sebab angin kuat ke...sebab kucing ke...haishhhh...

call ayah mengadu nasib perihal pokok cili dia tu...dia gelak je...hahahaha..."orang tanam pokok awak nak tanam pokok...tangan jenis pegang playar, spanar je...mana sesuai pegang pokok..." tadah je la telinga dengar gelak ayah tu...huhuhu...

No comments:

Post a Comment