Wednesday, 23 September 2015

rutin raya

esok raya!!!yeay!!!

hari ni masih lagi bekerja...sapa yang masih keje arini kita geng okeh!memang macam ni la rutin aku tiap² tahun pon...dari zaman bujang sampai la skarang ni dah kawin...esok raya, hari ni masih kat opis...

nasib baik hari ni masih ada umat masuk keje...hahahaha...takde la aku mati kutu macam sebelum raya puasa aritu...keras kat opis takde member nak sembang...(nasib takde hantu datang teman...choiii!!!)

petang ni balik harap² tak serabut la jalanraya tu...kannnn...itu tujuannye balik raya lambat pon...malas nak berebut² bersesak² kat highway tu...tau je la kalau nak balik ke pantai timur tu kan cane dia punye meriah...

salam aidil adha uolllsss!

Thursday, 17 September 2015

soalan makan hati

lagi 2 hari genap 6 bulan tempoh perkahwinan aku...aku bahagia...pengantin baru kan...giler ko tak bahagia...?

korang rasa la kan...ape yang diharapkan dalam sebuah perkahwinan...?yesss!bijak....bijak...tentulah kebahagiaan rumahtangga...suami atau isteri yang memahami..anak2 yang comel2...

sentuh bab anak2...ape rasanya pasangan yang dah bertahun2 kawen tapi masih belum diberikan rezeki cahaya mata?ok..mungkin diorang redha...mungkin jugak saling mencari dimana silapnye...mungkin jugak sedang memikirkan jalan penyelesaian...

boleh tak korang faham bahawa anak itu adalah rezeki dari Allah?boleh tak korang faham dimana bukan semua orang dimurahkan dengan rezeki anak...?

tolong jangan sakitkan hati2 mereka dengan soalan2 korang yang menusuk hati macam ni...
"dah ada ke...?"
"bile lagi...?"
"nak tunggu sampai bila...?"

jangan menyibuk sangat...

aku tau apa yang mereka2 rasa sebab dalam tempoh 6 bulan ni pon aku dah dapat soalan2 macam tu...hmmm...nak cakap ape...?boleh sabar je la...tapi baru 6 bulan kot...agak la...kadang2 sampai rasa malas nak bangun dari tempat duduk...malas nak melintasi kawasan orang lain...boleh tak...?

nah!7 orang anak aku...jangan banyak bunyi lagi...semak tau!

cuba kalau kawan bawak evoque duduk semeja ngan kau bagi soalan "bila lagi nak beli evoque?" agak2 panas hati tak...?

naib juara lagi

AGCKL's Team

buat tahun kedua dan kali kedua berturut²...AGCKL pegang lagi gelaran naib juara tu...hmmm...ape boleh buat...belum sampai rezeki nak jadi juara...

lima bahagian dalam kumpulan B...game 1st menang...game 2nd menang...game 3rd kalah (redha ler...xkan nak menang selalu...ye dak...?)...4th game jual...hahahaha...lawan tak cukup player...rezeki...

separuh akhir, menang...akhir...kalah ngan bahagian Research B...hmmmm...tahun lepas kalah ngan B.Pen...

AGCKL & Research B

tahun lepas main sampai malam...tahun ni pon main sampai malam...giler kentang betul...penat kot...sampai kat final semua dah pancit...(hahahaha....alasan sangat)

walaupon naib juara jer....kami dah cukup happy....sekurang²nye tak turun tahta...hahahaha...game macam ni buat kami jadi lebih rapat...rasa macam family...itu lebih berharga sebenarnye...



we are family


harap² tahun depan boleh dapat juara...hahahaha...tinggi impian tu...kalau tak memboyot boleh la main...kalau dah memboyot, gantung je la kasut ngan raket...huhuhu...

Monday, 14 September 2015

makin teruk

2,3 hari ni keadaan jerebu nampak macam makin teruk...duduk dalam rumah pon rasa lemas...abes tu, mana lagi nak lari...?

harini pegi opis tak nampak matahari..suram je...duduk dalam opis pon boleh bau asap...mata pedih...hmmm...

hanya bacaan ipu di kelantan dan terengganu sahaja masih di bawah 50 (sehingga jam 11 pagi tadi)..bagi negeri² lain ada yang dah mencecah 170...untuk maklumat lanjut korang boleh klik sini

bagi yang ada anak² kecik tu...pastikan diorang tak terlalu terdedah dengan persekitaran luar...kalau kita yang tua ni pon tak tahan, apalagi anak² kecik yang tak berapa kuat daya tahan badan diorang tu...hujung minggu duduk aje la kat rumah diam²...tak payah pegi tasik bagi ikan makan bagai...

pandangan dari opis aku...klcc ngan kl tower hilang

Friday, 11 September 2015

nescafe di hati

dah lama tak kena serangan migrain ni...hari ni la dia nak datang pon...hmmm...datang time orang tengah cuti tak boleh ke...?ishhhh.....

rawatan pertama menggunakan nescafe o kaw² punye...harap² berhasil...tapi ni pon nampak macam ada kurang sikit...kalau tak kurang jugak tengahari nanti, terpaksa la telan ubat...pffftttt....benda paling tak suka nak makan...wekkkk!


ada tak petua² lain untuk hilangkan migrain selain makan ubat?rasa nak muntah pon ade nih...huhuhu...

Wednesday, 9 September 2015

cheese naan tandoori di tengahari

tengahari buta teringin nak makan cheese naan ngan ayam tandoori...aiyark!!!mengalahkan orang meja sebelah yang mengandung lagi...kebetulan pulak ada member yang keluar...terus kirim suruh tapaukan...heeee....rezeki...

balik² je member tu sambil tersengih² ala kerang busuk hulur bungkusan yang kitorang kirim tu...sekali dia tanye..."cube teka brape ringgit...?"

aku teka 10 ringgit je...hahahaha...sekali dia hulur resit...nah!ambik kau....rase nak menangis pon ade jugak...hahaha...kedai mahal di belinye...memang mahal le harganye...huhuhu....lepas ni tak kirim lagi dah...tau mahal gini baik pegi makan kat ikea je...



menangis tengok bil...nasib baik cheese meleleh....

jangan mengadu

semalam petang pegi training badminton untuk game 12 hb ni...rupe²nye yang 19 hb tu dicepatkan ke 12 hb...cet...kalau lambatkan takpe la jugak..ini cepatkan...letih la....2 minggu je kot nak training...bukan main hari² pon...

semalam main dengan penuh perasaan...hahaha...dari kol 6 sampai kol 10 berlenjan kat tengah court...fuhhh....mati la nakkkkk....


balik rumah badan dah mula sakit²...kaki sakit...pinggang sakit...tangan sakit...tapi....hanya mampu pendam sendiri je la...takut nak mengadu kat encik suami...nanti kena marah...hahahaha...kena marah ok lagi...takut dia tak bagi main...lagi haru dibuatnye...

pagi ni bangun kaki ngan tangan dah ok sikit...tapi pinggang sakit lagi...tak larat nak bongkok pon...adeiii...kalau ada tukang urut sedap jugeeee....apakan daya tak boleh bersuara...hahahaha...padan muka aku...

sampai opis, pegi kedai cekik darah kat bawah cari koyok....kikiki...2 keping aku tepek kat pinggang...PANAS kau!!!!!huhuhu...tahan je la...


Sunday, 6 September 2015

tersedak dalam tido

semalam tido punye la sedap...sekali dapat mimpi ngeri...#jilake betul....takde yang lebih ngeri agaknye nak masuk dalam mimpi aku tu...mimpi ngeri tersebut buat aku tersedak...haaaa....gelabah jap encik suami kat sebelah...hahahaha...meleleh2 air mata aku...

apa yang berlaku secara realitinya...kalau kita terlalu taksub...(xde la taksub sangat sebenarnye...) boleh membawa sampai ke mimpi...gitu yang terjadi kat aku...melampau sangat...galak sangat berwhatsapp ngan group game coc di siang hari...padah sampai ke dalam mimpi peginye...masing2 kepala gile...tu yang sampai tersedak aku dibuatnye...

bangun pagi bile citer ngan encik suami boleh dia cakap "hentikanla main coc tu...beria sangat..." hahahaha...bukan selalu pon nak bergalak gitu...skali skale je pon....kasi can le...

harap2 malam ni kegilaan diorang tak masuk dalam mimpi aku lagi...

tournament punye pasal

19 September 2015 akan ada pertandingan badminton anjuran kelab sukan dan rekreasi...aku macam biasa la...ada pertandingan baru turun padang...masa main tiap2 minggu takde pon sibuk nak main...

Disebabkan setahun sekali main kan...maka masa tu la baru nak guna kasut...dan2 tu jugak la baru nak cari kasutnye pon...huhuhu..

Hari jumaat masa lunch hour dah keluar pergi cari kasut...malangnye dah jumpe yang berkenan saiz pulak xde...adeiii...kaki comel sangat...memang payah nak jumpe saiz...huhuhu...

Hari ni balik kampung...alang2 dah keluar jalan2...cari kasut skali...fuhhh....nasib baik ada..yeay!!!dah boleh berbadminton dengan jayanya...

hijau ke kuning aku pon x tau nak kelaskan..

Ada citer 12hb pon ada game antara bahagian...adeiii...boleh jem kaki tangan gini...harap2 kalau tak menang pon masih bolek kekalkan naib juara tahun lepas...doa2kan lah ye...


Tuesday, 1 September 2015

insan teraniaya

baru balik dari keluar makan bersama encik suami...

masa mintak akak kedai tu kira, nampak 3 budak lelaki...dalam umur awal 20-an kot...(sebab aku dah tua kan...xkan nak cakap diorang tua pulak) tengah berdiri di penjuru kedai...tiba2 aku macam dengar sekali lalu je...akak kedai tu cakap "diorang cakap kawannye dah bayar...tapi kawannye tak bayar pon..."

ok...jadi situasinya ada kawan yang nak makan free la tu...buat2 nak belanja kawan2 pastu blah camtu je...masalahnye aku tengok masing2 macam takde duit je...tak lama lepas tu aku nampak 2 orang pergi kat kaunter cakap ape ntah ngan akak kat kaunter tu...pastu diorang blah...mungkin mintak bayar kemudian kot...

kadang2...nak prank member2 pon jangan sampai macam tu...itu hal makan...jadi darah daging tau...kalau nak menipu buat sorang2...jangan libatkan orang lain...

pengasingan sisa pepejal di punca mula dilaksanakan

mulai hari ini 1 September 2015, pengasingan sisa pepejal secara mandatori telah mula dilaksanakan di 7 buah negeri temasuk Kuala Lumpur dan Putrajaya dan diuruskan oleh Perbadanan Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam (SWCorp).

apa itu pengasingan sisa pepejal?
  • proses mengasingkan sisa pepejal yang dihasilkan di punca mengikut komposisi sisa pepejal iaitu kertas, plastik, dan lain² bahan kitar semula ( kaca/seramik,tin aluminium/besi/logam, sisa elektronik/barang elektrik lain,bahan fabrik/kasut/getah/kulit dan sisa berbahaya), dan sisa baki (sisa makanan,lampin pakai buang dan sisa lain yang kotor).

kenapa perlu mengasingkan sisa pepejal di punca?
  • mengelakkan pembuangan bahan yang boleh dikitar semula
  • mengurangkan jumlah sisa pepejal dihantar ke pusat pelupusan
  • mengurangkan peruntukan wang negara untuk proses pelupusan sisa pepejal

jenis² sisa pepejal yang dikutip sekali seminggu
  • kertas
  • plastik
  • kaca / seramik
  • tin aluminium / besi / logam
  • sisa elektronok / barang elektrik kecil
  • bahan fabrik / kasut / getah / kulit
  • sisa berbahaya
  • sisa pukal
  • sisa kebun / taman

jenis² sisa pepejal yang dikutip dua kali seminggu
  • sisa makanan
  • lampin pakai buang dan lain²

jadi mulai hari ini segala jenis sisa buangan tu kena la diasingkan mengikut jenis² seperti di atas...bagi yang tak pasti jenis buangan boleh masuk dalam kategori lain²...bersama²lah kita membantu menyelamatkan bumi...

sebarang maklumat lanjut boleh layari www.swcorp.my

sumber dari www.swcorp.my

kematu punggung

cuti hari Merdeka 31 Ogos yang jatuh hari isnin menjadikan cuti hujung minggu panjang....bagi negeri² tertentu tak rasa la cuti panjang tu...sebab ahad kerja kan...

kebiasaan kalau cuti panjang, masing² sibuk ambil peluang bercuti bersama keluarga...ada yang pergi jalan²...ada yang balik kampung...aku pon sama naik la...3 hari kot cuti...takkan taknak balik kampung...

disebabkan encik suami ada kerja so aku balik sorang aje la naik bas...balik kuantan hari Sabtu jalan clear...sebab masing² dah berpusu² keluar  hari Jumaat tu kan...so Sabtu tu lengang le...

cerita sedih aku berlaku semalam...huhuhuhu...kematu siot punggung duduk dalam bas...naik bas pukul 6.30 petang...pukul 12.30 tengah malam baru sampai...agak la...bukan Kedah ke KL...Kuantan ke KL je kot...patut pukul 9 ke 9.30 dah sampai....

start dari tol Karak membawa ke Tol Gombak...adeh...memang menguji kesabaran betul la...aku tengok meter bas tu tak sampai 10 kmj pon...agak la kan...timbul rasa menyesal di hati...kalau tau pagi² dah balik...tak pon ambik je cuti hari ni...kannnn....

lepas² ni kena merancang perjalanan dengan baik...jangan menggelitis sangat nak balik kampung tapi tak fikir keadaan jalan...kalau balik sorang boleh la nak hadap lagi...kalau ada bawak anak kecik...kesian kat anak²...


cenggini haa jem nye...