Friday, 12 December 2014

G6PD

semalam baru berkesempatan melawat anak buah baru...hmmm...tak dapat nak buat ape pon...tido aje...nak kacau kang teriak pulak satu spital tu...so aku biar je la dia tido..hehehe...nanti² pon boleh kacau...

baby disahkan mengidap G6PD - Glucose-6-Phosphate Dehydrogenase...ape bendenye tu...?menggugel la pulak aku arini mencari ape bendenye G6PD ni...

G6PD adalah sejenis enzim yang terdapat di dalam sel darah merah...yang bertindak sebagai pelindung sel darah merah daripada pecah bila terdedah kepada ubat² tertentu, makanan, bahan² ataupon jangkitan..jadi bila kurang enzim G6PD ni...kena la lebih berhati²...tak boleh sembarangan bagi ubat atau makanan...kena la berpantang sikit...

masalah kekurangan enzim G6PD ni adalah untuk seumur hidup...tapi tak menjejaskan tumbesaran dan perkembangan baby pon...cuma tu la...kena berhati²...menjaga pantang larang yang ditentukan....kalau pegi jumpa doktor, kena maklumkan pada doktor tentang hal ni...sebab ada ubat² tertentu yang tak boleh diberikan...

baby baru lahir perlu diperhatikan dalam wad untuk satu tempoh yang panjang sebab diorang ni boleh kena kuning yang tinggi dengan cepat...hmmm...pagi ni baby dah kena masuk incubator pulak.....masalah kuning...

semoga baby cepat sembuh...tak sabar nak gomol²...hohoho...

No comments:

Post a Comment