Thursday, 27 November 2014

Abangku, CEO Sengal

ada abang pos laju datang cari aku bawak bungkusan...

aku: ape benda ni?
abg pos laju: ada beli barang kan...?
aku: ......

sebenarnye aku pon tak ingat bila aku ada beli barang..tapi sebab kat sampul tu ada nama aku (tengok nama aku je...nama pengirim tak tengok pon), sign aje le dengan penuh tanda tanya...hikhikhik...

lepas abang pos laju tu blah aku tengok bungkusan tu betul²...tengok nama pengirim...owhhhhh.....ok....tiba² masalah hilang ingatan aku pulih kembali..hehehehe...baru teringat ada beli novel ngan member aku...

sampai kat meja. laju² aku bukak bungkusan...eksaited katenye...ada sebijik novel bertajuk "Abangku, CEO Sengal" tulisan Mastura Abdullah...siap ada hadiah lg...haishhh...susah² je bg hadiah bagai..

Mastura Abdullah ni kawan masa aku form 4 dulu...sekejap je pon...memang cita² dia nak jadi penulis...alhamdulillah...tercapai jugak cita² dia tu...ini novel ke-3 yang dia hasilkan...dalam sibuk² keje sebagai pendidik, sempat jugak dia curi masa menulis...

Abangku, CEO Sengal ni ringan je citer dia...tajuk pon dah sengal kan...jalan citer pon sengal² jugak la...hahahaha...nak review...aku pon tak abes baca lagi...


Wednesday, 26 November 2014

big hero 6

malam ahad lepas pegi menonton wayang di Leisure Mall...penuh panggung...bajet hari ahad tak ramai orang sekali seat penuh ko...haish...dan² tu la baru teringat cuti sekolah dah start...budak sekolah tak payah tido awal...tak payah bangun pagi pegi sekolah hari isnin...huhuhu...nasib la ada terselit couple seat yang kosong kat belakang...boleh la...sebab dah sampai kan... :(

kali ni tengok citer Big Hero 6...citer kartun...untuk budak² sesuai sangat le...tu pasal le panggung penuh...hmmmm...layankan aje le...best la citer dia...jalan citer menarik..ada lawak...ada serius...ada sedih...bagi aku, puas hati la ngan citer tu...citer tak berat...sedang² molek je untuk chill²...

pada yang ada anak² kecik tu...boleh la bawak pegi tengok citer ni...

ini...nama dia BAYMAX..comel giler benda alah belon ni...dia yg banyak wat lawak dalam citer ni...





Tuesday, 18 November 2014

audit yo!

audit nak datang opis arini...wehooo!suke sangat ko.... :p

masa ni la boleh nampak menggelupur sekor²,,,hahahaha....nak bagi para auditor tu tak jumpa salah...habis semak dah...padahal dah complete dah pon...ehhh...semak jugak...itu kalau tak tip top jugak tak tau le aku...

dah ditanam sejak azali....kalau audit datang memang takde lain la....keje cari salah je le...ye ke...?

sebenarnye diorang tu nak tengok kita ni buat keje tu betul ke tak...ikut peraturan ke tak...sempurna ke tak...bukan kira asal siap je...paham?jadi...kalau keje kita sempurna, ape nak heran ngan audit tu...?datang la...tak takut pon...hehehehe...

harap² keputusannye nanti....TIADA PENEMUAN... :)



Thursday, 13 November 2014

kaki, tangan dan mulut

semalam lepas keje terus melawat Rayyan Ariq dan Rania Areej....dah seminggu diorang terkena jangkitan kaki, tangan dan mulut (HFMD)..Allahuakbar....dugaan sungguh...tapi nasib baik la tak serius sangat...Alhamdulillah...

walau tak serius pon, tetap kena berjaga²...bercuti la mummy diorang seminggu ni nak melayankan kerenah anak² yang kejap demam...kejap ok...sakit mulut nak makan tak boleh...menangis...merengek bagai...hmmm...pengorbanan seorang emak kan...memang tak boleh nak sangkal lagi dah...first class!biar tengah sarat memboyot pon...nak hantar rumah pengasuh pon tak boleh...penyakit ni berjangkit...

semalam keadaan dah beransur baik...Rania dah ok...cuma Rayyan je mulutnye masih belum ok...nak makan payah sikit...huhuhu....kesian boipren aku sorang tu...tapi...dalam tak berapa sihat tu...membuli mak ngah selambe je diorang...ape diorang kisah...suke kena bebel ngan aku gamaknye...kena marah, nanges...hohoho...padan muke!

kat sini aku nak kongsi sikit pasal penyakit HFMD ni...

Penyakit HFMD disebabkan oleh virus yang dikenali sebagai enterovirus meliputi Coxsackie Virus A16 (Cox A16) dan Enterovirus 71 (EV 71). Penularan penyakit/virus HFMD adalah melalui sentuhan langsung dengan cecair hidung, air liur, lepuh (blister) dan najis kanak-kanak yang dijangkiti serta sentuhan pada permukaan dan alatan permainan yang tercemar dengan virus HFMD. Mereka yang dijangkiti akan menunjukkan satu atau lebih tanda seperti demam, luka (ulcer) di mulut, ruam atau lepuh di tapak tangan dan kaki. HFMD selalunya menyebabkan jangkitan ringan dan sembuh dengan sendiri. Namun begitu, segelintir jangkitan HFMD yang disebabkan oleh jangkitan EV71 boleh menyebabkan komplikasi seperti radang otak dan jantung.

Bagi memastikan keberkesanan langkah-langkah kawalan dan pencegahan yang diambil, Kementerian Kesihatan Malaysia ingin mengingatkan orang ramai bahawa:
i) Langkah pencegahan terbaik adalah menjaga kebersihan diri dan persekitaran. Penularan jangkitan HFMD sangat berkait rapat dengan amalan kebersihan diri dan persekitaran di mana ia mudah berlaku di tempat sesak serta mutu kebersihan yang rendah.
ii)Ibu bapa atau penjaga perlu membawa kanak-kanak dengan gejala HFMD mendapatkan rawatan dan tidak membawa kanak-kanak tersebut ke tempat awam termasuk sekolah dan pusat jagaan kanak-kanak.
iii)
Pengurus pusat jagaan kanak-kanak perlu menjalankan aktiviti pembersihan premis dan saringan terhadap kanak-kanak di bawah jagaan mereka sepertimana yang disarankan dalam ‘Garis Panduan Pengendalian Kanak-Kanak di Taska dan Prasekolah’ serta ‘Pelan Tindakan Bersepadu Bagi Mencegah Dan Mengawal Penyakit Tangan, Kaki Dan Mulut’. Kesemua dokumen rujukan berkenaan boleh didapati melalui laman sesawang KKM di alamat URL:http://www.moh.gov.my.

sumber: portal rasmi Kementerian Kesihatan Malaysia

Tuesday, 11 November 2014

apa ciri² seorang ketua?

apa ciri² seorang ketua yang bagus...?

pada aku, ketua yang bagus haruslah tegas...bijak membuat keputusan...bab buat keputusan tu yang penting...sebab dia yang mengepalai sesebuah organisasi...kalau tak betul keputusannya, huru hara la jawabnya...

kalau nak buat keputusan pon tak tentu hala...macam mane tu...?depan A cakap tak boleh...depan B cakap boleh..habis tu, apa jadi dengan A dan B...?tak ke berperang pendapat nanti...?

perlu ke seorang ketua berbelit² keputusannya semata² takut kena boikot dengan pekerja bawahan..?adoiii....jahanam opis wei!nak jaga hubungan baik pon...agak² le...

~ semak ngan dilema dalam opis ni... :(

Wednesday, 5 November 2014

karipap sardin aku punye style...

semalam, niat di hati nak buat karipap sardin..(datang angin rajin...memang semacam rajinnye...)

masak sardin...senang je pon...ini makanan biasa orang bujang...kalau failed memang kesian le...

bancuh tepung...ada kegagalan sikit part tepung ni haaa...asal lembik semacam jek...dulu² buat elok je terletaknye..ni doh dia melekat kat pinggan...erkkk...pakai tepung...marjerin...air...garam sket...kan?dah tu nape melekat pulak doh aku tu...?ada sape² leh tolong...?tapi...boleh la...nak masuk tekak sendiri je pon...orang tak tau...hahahaha...

barang tak cukup tapi gigih nak membuatnye...huhuhu...maka bermacam² bentuk la rupe karipap aku tu.buleh la buat masuk tekak sendiri...nak bawak ke tengah...memang takde harapan la...huhuhuhu...

harus cuba lagi lain kali...bak kata adik aku...cuba jaya...ceh!

rupa karipap aku punye style... :p

Tuesday, 4 November 2014

kesian...

kawan² sisihkan unit kau sebab benci dengan sorang manusia kat unit kau tu...jadi, berkawan la kau dengan budak² unit kau tu je...

sampai satu ketika, orang yang dibenci tu takde..tiba² semua orang datang menempel kat unit kau sambil beramah mesra...kau rase...?aku rase....janggal giler!hahahaha...yela...selama ni orang x bercakap ngan ko pon...kalau ada, hal² keje je...ni tiba² nak sembang² kosong pasal kehidupan masing² pulak...adeh....memang janggal la....

kesian pulak aku rase...

Monday, 3 November 2014

piala malaysia 2014

berakhir sudah final piala malaysia 2014, Johor menentang Pahang yang berlangsung di Stadium Bukit Jalil pada sabtu lepas...dah macam hape aku rase dok menengok siaran langsung kat umah...menjerit sorang² kat umah...adoi la...

perlawanan paling cemas aku rase...lebih 120 minit ko...memang pancit la semua orang...aku pon pancit gak rase...hilang suara menjerit...huhuhu...

alhamdulillah kemenangan berpihak pada pasukan Pahang dengan tendangan penalti 5-3...tahniah²...dan disebabkan kemenangan tersebut...Pahang dapat cuti peristiwa hari ni...untung la...huhuhu...


~ orang pahang dok kl kena g keje ye.... :(