Tuesday, 30 September 2014

Nasib2 je pon...

Pagi ni tak masuk opis...kena bertugas di Mahkamah Jalan Duta...so...hari ni adalah hari yang membosankan...huhuhu...sape nak teman?

Lepas bukak pintu, aku turun ke cafe kat bawah...pusing punye pusing punye pusing...sudahnye aku beli nasi goreng je...letak telur sambal sebijik...kentang ngan tomato dalam sambal sardin 2,3 keping...timun 2,3 hiris...

Masa nak bayar akak sebelah jeling² je aku punye bekas polistrin tu...heeee...malu kejap..nampak macam banyak je menu aku tu...mesti akak tu ingat aku ni kuat makan...huhuhu...(kak...itu 2 kali makan punye tau...)

Harga...rm3...hmmm...ok la, masih boleh diterima akal..tak macam kat opis aku tu...mencekik betul...huhuhu...(sebenarnye nasib² je pon...tukang kire tu main agak² je kot...nasib la kalau terkena time angin mahal...)

Monday, 29 September 2014

bubur kacang tak mengancam...

hari sabtu lepas aku memberanikan diri membuat bubur kacang hijau...cubaan pertama aku ni... (aku ni masuk dalam kategori x berape bijak memasak...) 

google² resepi pastu main campak² je...hohoho...daun pandan xde...lantak le...x wangi pon xpe la...janji ade bau kacang udah le...main² je pon...memang bukan untuk bagi orang lain rase...

rasa dia...ok la...rasa bubur kacang...tapi ada yang kurang...kurang lemak...tak cukup santan kot...(maklumle...pakai saki baki yang ada dalam esbok je...)

hmmm...patut teruskan usaha lagi ni...kena cuba lagi pada masa akan datang. doa²kan la supaya akan berjaya dengan jayanye ok... :)

~ gambar xde...sebab tak mengancam
~ resepi xde...sebab dikira tak berjaya

planes...fire and rescue...


semalam pergi tengok movie...disebabkan nak rileks² je so aku tengok citer planes....dah berzaman keluar kot citer ni...aku je yang ketinggalan...huhuhu...takpe la...layan aje le...

agak best jugak la citernye...walaupon slow...kalau bawak anak² ok la kot...citer untuk budak² kan...kalau buat laju² sangat nanti budak² tak boleh nak tangkap pulak...dah sebok menanye kite kat sebelah ni haaa...aku bawak anak tekak je...makan pop corn...hahahaha...

emmm....pandangan aku pasal citer ni...ok la...menarik...ada pengajaran...tapi pendek sangat durasinye...rase macam kejap sangat dok dalam panggung tu...haishhh...

Friday, 26 September 2014

jiwa agar²...

sorang uncle tengah susun barang² terbuang yang dikutipnya kat atas basikal tua dia semasa hujan masih renyai² membasahi bumi...huhuhu...aku memang tak boleh tengok situasi macam ni...bergenang air mata...nasib baik nak berjuraian...

pada usia yang dah lanjut...uncle tu dah patut duduk rumah je...tak perlu lagi susah² mengayuh basikal dalam hujan mengumpul barang² terpakai untuk meneruskan kelangsungan hidup dia...

mana anak² dia?mana keluarga dia?aku rasa...pada usia yang dah lanjut, uncle tu patut duduk rumah je...tak perlu lagi bersusah² macam tu...

ok..tak boleh nak judge orang...anggap je la dia sebatang kara...semoga uncle tu diberikan kesihatan yang baik...dimurahkan rezekinya...

~ bila melibatkan uncle²...pakcik²...dalam apa jua situasi yang menyentuh perasaan, aku akan teringat kat ayah...rindu ayah...huhuhu...

Wednesday, 24 September 2014

sengsara...

"jangan mintak tukar..."
"jangan tambah anak..."
"kawen cepat..."
"jangan kawan ngan orang tu..."
"korang patut makan benda ni..."
"hantar anak pergi sana...pergi sini..."
"jangan layan anak macam tu...kena buat macam ni..."

aku letih hidup dengan orang macam ni....bukan mak ayah aku pon...bukan boipren aku...bukan sape2 pon ngan aku...cuma orang yang lebih senior dalam unit aku je...adoi....sape dia nak tentukan ape yang patut dan tak patut kitorang buat...?orang nak tambah anak pon ko nak tentukan...?agak2 la makcik...

member mintak tukar tanpa pengetahuan dia habis kena hentam...memang giler la...terbantut niat aku nak mintak tukar...takkan aku nak bermastautin kat tempat yang sama ni sampai ke pencen...?hmmm....

agak2 korang la kan...ape patut aku buat dengan orang macam ni...?jenis cakap dia je betul...kehidupan dia je sempurna....tak boleh dibangkang...

aku dah penat...hari2 menadah dia membebel....orang lain asyek salah je...dia tu tak pernah salah...tolong la bagi idea macam mana nak menangani orang yang perangai macam ni...

Friday, 19 September 2014

lepat pisang

Pagi ni ada buat bacaan yasin...unit aku je...so ada la buat makan² sikit...

Kak sidah sponsor lepat pisang...perghhhh...memang cantik la...fav aku lak tu...sedap lagi...hmmm...memang cukup syarat la sebagai lepat pisang yang sempurna

emm...dap²nye...

Kat KL ni...tau je la...kadang² orang yang meniaga ni x berapa nak menjaga kualiti masakan diorang tu...harap ada je...rasa x seberapa pon...

Sape² yang ada resepi lepat pisang yang sedap meh la kongsi ngan kite......

Thursday, 18 September 2014

bara membara...

Dulu...masa zaman akak muda remaja, asap rokok bukanlah satu masalah...memang bole hadap punye...elok pulak berberapa ex boipren akak dulu memang stok perokok tegar punye...

Sekarang makcik dah tua...enjin dah karat..filter pon dah x berapa bagus...x mampu lagi nak mengadap asap rokok yang berkepul² tu..aduhaiiiii....seksa!tapi...boipren masih lagi dalam kategori perokok tegar...huh!

Bagi seorang perokok tegar...ko cakap la ape pon...xde dia pedulinye...abes tu caner?caner lagi cara nak bagi manusia kategori ni berhenti merokok?x reti nak cakap dah la hai...

Pakcik membebel² kehabisan rokok...

Makcik: ala...bukan mati pon x hisap rokok...

Pakcik: eh, mati la...
Makcik: (terdiam,terkaku, terpegun...kagum!!)

Kau rase camne?aku rase macam nak sumbat mulut dia ngan puntung rokok yang masih berbara...


sikat hilang...



sikat hilang....boleh gitu?hangin betul pagi² bangun belek beg x jumpe sikat...ishhh...sakit pulak ati kite ni lah!jenuh pulak nak menggodek selongkar rumah mencari sisa² hidup sikat yang ada...nasib baik ade...

fikir punye fikir punye fikir...akhirnye teringat ada pegi umah abang aku dan beg aku dilanggar² je dek anak² buah...ni mesti keje diorang ni...siap korang angah datang nanti...aku lenyek² korang...

dah siap² nak berbedak, cari bedak pon xde....adoiiii....ko rase?ape lagi yang hilang dari beg aku ni...?cek² balik xde ape yang hilang...tapi jumpe lolipop pulak...memang sah keje si kenit 2 ketul tu...

aku call kakak ipar aku tanye pasal harta aku yang tak seberapa tu...ade katenye...si abang jumpe dikalangan mainan² dia yang menimbun tu...siap bebel lagi tu... "hei mak ngah...mak ngah..." amboi...sedap ko mak ngah kan aku ye...

sikat tu dah lama hidup ngan aku...benda...kalau kita dah serasi memang takkan cari lain lagi dah...pakai la yang itu selagi boleh pakai... :(

Wednesday, 17 September 2014

cuti sekolah

cuti sekolah dah bermula...maka jalan kat KL berubah sikit suasananye....x berapa nak jem...sampai opis pon awal dari biasa...bahagia rasa di hati...tapi seminggu ni je la pon bahagia tu....minggu depan back to normal la...

kepada parents yang bersama² cuti ngan anak² tu, selamat bercuti la ye...gunakan masa yang ada dengan sebaiknye okeh!

~ hai....bile la anak² buah nak bersekolah ni...nak jugak join cuti sekolah sama²...hehehehe...

Tuesday, 16 September 2014

anak dan gajet

Budak² ngan gajet macam dah jadi satu kemestian skarang ni...nak bagi anak diam...nak bagi anak senyap..x nak anak mengganggu...adehhh...hilang masa berkualiti ngan anak2...

Aku xde anak lagi...tapi melalui penglihatan dan pengamatan aku ...x payah anak orang lain la...anak buah aku je dah cukup...

Masuk kereta terus bagi anak henpon...budak tu suka la...tgk kartun...main game...ntah pape lagi digodeknye diam²...tau² setting dah lari...hahaha..panas ati ko...

Mungkin cara didikan berbeza...tambah pulak aku xde anak lagi...senang la nak cakap..ye dok?tapi aku memang rasa x selesa tengok situasi camtu...bila masa mak ayah ngan anak²....?dah la hari² keje...tinggal anak kat pengasuh/taska..balik bagi anak layan diri ngan gajet pulak...hmmm..

Banyak yang x elok dari yang elok dgn hubungan anak² ngan gajet ni...cube bagi anak kenal dunia sikit...kesian budak² zaman skarang...makin jauh dengan alam...

~ x tau la zaman aku ade anak nnt camne keadaannye...

Friday, 12 September 2014

pening

Aku pening...rasa nak muntah...menyampah ngan perangai manusia kat opis ni...tak reti nak fikir kerja orang lain, nak ikut hati ngan perasaan dia je...semak²...

Aku bukan nak menyusahkan dia...tapi sebab perangai dia yang ntah pape tu...terpaksa la aku menyusahkan dia dan disusahkan semula oleh dia...hadoiiiii la...haaa....kan sudahnye aku jugak yang susah...dia tak rase ke dia menyusahkan aku?

Nak cakap banyak² pon membazir masa ngan air liur aku je...banyak kali dah cakap kot...gitu jugak perangainye...

~ ada kerja...ada tanggungjawab...buat la kerja tu...jangan susahkan orang sebab perangai tak bertanggungjawab kita ~

~ thanks to kak sidah sebab belanja lepat pisang...sedap...bahan mengunyah sambil taip entry ni...takde la aku sebok nak membebel menyumpah orang je ari jumaat ni...haish... ~

Wednesday, 10 September 2014

sakit kakiku

Ni kesan kena urut tengahari tadi...sakit oiii...memang makan hari la baru nak hilang ni...

ni makan dia...rasakan..

urut kaki

kaki aku terpeleot 2 minggu lepas...pakai heels g exam pastu ntah cane tibe² boleh pulak terpeleot ko! nasib baik la x ramai manusia time tu...tapi ade la berberape kerat...jenuh nak cover malu.

ada rase sakit...tapi rase macam sikit je...nanti² ok la tu...skali dah 2 minggu berlalu x ok² pon...masih lagi sakit. hmmm....acaner tu?

hari ni mintak akak cleaner tolong urutkan kaki yang sakit tu....bapak la sakit dia tenyeh² kaki aku tu woi!!! tadah je la...hukhukhuk....lame jugak dia urut...ade dalam stengah jam jugak la...

dah setel urut tu rasa macam lega sikit la...sakit terpeleot tu ada kurang...tapi...sakit kena tenyeh tu pulak yang datang...adeiii...mau makan hari gak nak ilang sakit tu..huhuhu...

semoga cepat la hilang sakit kaki aku ni...