Wednesday, 31 December 2014

31 Disember 2014


penghujung 2014...pelbagai kisah suka duka pahit manis masam masin yang dah berlaku pada kita semua...pada negara juga...

semoga 2015 akan memberikan lebih rasa yang menarik buat kita semua...

kepada mangsa² banjir di pantai timur khususnya...semoga tabah menghadapi dugaan...




Thursday, 18 December 2014

anak dara ke janda...?

percaya tak, aku tak pernah mengimpikan sebuah majlis perkahwinan yang meriah...?paling² pon angan² terhebat aku kalau buat majlis, nak hidang nasi ayam je...hahahaha....boleh?

bagi aku cukup sekadar akad nikah dan majlis doa selamat...bila bf aku cakap kat  seseorang pasal hal tu, orang tu boleh sound bf aku..."ko ni kawen anak dara ke janda...?"

aduh....kecik ati aku weh...agak² la sikit...orang tak kenal aku...tak faham masalah dalam keluarga aku...tak tau masalah kesihatan mak aku...sedap² je cakap macam tu kan...mulut takde insurans betul!abes kalau janda tak payah buat majlis grand² ke...?ape kes ngan che' ta tu...?janda jugak...kemain meriah lagi majlisnye...(kemain ko....compare ngan retis...x patut betul!) haishhhh....emo dah aku ni haaaa...

aku ni spesis xde muke tau....tak kuasa aku nak tayang muka menyengih sepanjang hari depan orang ramai...malu lah... :p

banyak benda nak kena fikir nak kawin ni...sedara mara tak ramai...mak pulak tak sihat...ayah dah takde masa nak fikir hal anak² lagi sebab sibuk jaga mak...jadi...buat yang wajib je dah la...bukan salah pon..ke memang salah kalau tak buat majlis besar²?kenapa nak menyusahkan diri dengan benda² yang tak penting...?pffftttt....emo lagi haaaa....

simpan duit belanja majlis kawin, buat belanja g honeymoon lagi bagus kot...sebulan honeymoon pon tak habes lagi duit tu...

:.. terpulang pada pilihan masing²...kenapa nak menyebok dengan pilihan orang lain...?

Wednesday, 17 December 2014

GST punye pasal

aku slalu tengok citer kat tonton.com.my tu...senang...tak payah menunggu iklan yang bertahun tu..cuma ada la iklan yang dalam 30 saat tu je...ok la 30 saat dari berminit² kan...?

sekarang ni tengah rancak pasal iklan GST...ada awek cina naik teksi tanye pasal tambang teksi ada kena GST ke tak...driver teksi tu cakap pengangkutan awam tak kena GST...tapi aku ada kemusykilan sket...dalam banyak² list public transport yang dia bagi tu...kapal terbang tak masuk pon...kapal terbang tu bukan pengangkutan aawam ke...?kena GST eh...?

aku ke yang tak faham...?dah lama aku fikir...kapal terbang tu bukan pengangkutan awam ke...?hahaha...bengong kejap...GST punye pasal...

melebih² songehnye....

kerja
walau macam mana payah atau cepat atau lambat atau jauh sekalipun,
hadap je la...
ape nak tolak² lagi
dah memang kerja kau kan....?

kalau kau nak memilih bila² masa kau nak buat kerja kau tu...
hmmm....pergi hantar surat letak jawatan

masa mintak kerja semua benda kau jawab boleh kan...?
dah tu, nak memilih ape lagi...?

heiiii....ujung² tahun ni la menjadi² songehnye...

Friday, 12 December 2014

G6PD

semalam baru berkesempatan melawat anak buah baru...hmmm...tak dapat nak buat ape pon...tido aje...nak kacau kang teriak pulak satu spital tu...so aku biar je la dia tido..hehehe...nanti² pon boleh kacau...

baby disahkan mengidap G6PD - Glucose-6-Phosphate Dehydrogenase...ape bendenye tu...?menggugel la pulak aku arini mencari ape bendenye G6PD ni...

G6PD adalah sejenis enzim yang terdapat di dalam sel darah merah...yang bertindak sebagai pelindung sel darah merah daripada pecah bila terdedah kepada ubat² tertentu, makanan, bahan² ataupon jangkitan..jadi bila kurang enzim G6PD ni...kena la lebih berhati²...tak boleh sembarangan bagi ubat atau makanan...kena la berpantang sikit...

masalah kekurangan enzim G6PD ni adalah untuk seumur hidup...tapi tak menjejaskan tumbesaran dan perkembangan baby pon...cuma tu la...kena berhati²...menjaga pantang larang yang ditentukan....kalau pegi jumpa doktor, kena maklumkan pada doktor tentang hal ni...sebab ada ubat² tertentu yang tak boleh diberikan...

baby baru lahir perlu diperhatikan dalam wad untuk satu tempoh yang panjang sebab diorang ni boleh kena kuning yang tinggi dengan cepat...hmmm...pagi ni baby dah kena masuk incubator pulak.....masalah kuning...

semoga baby cepat sembuh...tak sabar nak gomol²...hohoho...

Thursday, 11 December 2014

anak sedara 7 susun

haaaa....dah macam tajuk drama cinta 7 susun pulak...hahahahaha...selasa lepas berlaku pertambahan anak buah...yang ke-7 sudah...fuhhhh!keje susun anak sedare je la aku ni kannnn....anak sendiri....jangan ditanye la...belum ada rezeki lagi.

bahagia hidup bila kehidupan aku dikelilingi anak² sedara yang comel² dan pelat² belaka...yang tua pon baru 4 tahun kot...jenuh la nak paham bahasa sorang²...ni pulak baru keluar lagi...hmmm...cakap sorang² je la ngan dia...hahahaha...

dah 2 hari usia budak tu...hari ni baru nak pegi menjengok (insyaAllah kalau takde aral) lambat pulak kali ni...maaf ye sayang...angah ada keje la..tak sempat nak berkejar ke spital...sabar ye...nanti angah akan muncul jugak...mane boleh tak nengok...

Monday, 1 December 2014

mood swing di hari isnin


sedih pulak nak melalui hari isnin hari ni...hahahahaha...nasib le...tuntutan kerja...ye dok...?selamat hari isnin semua... :)

Thursday, 27 November 2014

Abangku, CEO Sengal

ada abang pos laju datang cari aku bawak bungkusan...

aku: ape benda ni?
abg pos laju: ada beli barang kan...?
aku: ......

sebenarnye aku pon tak ingat bila aku ada beli barang..tapi sebab kat sampul tu ada nama aku (tengok nama aku je...nama pengirim tak tengok pon), sign aje le dengan penuh tanda tanya...hikhikhik...

lepas abang pos laju tu blah aku tengok bungkusan tu betul²...tengok nama pengirim...owhhhhh.....ok....tiba² masalah hilang ingatan aku pulih kembali..hehehehe...baru teringat ada beli novel ngan member aku...

sampai kat meja. laju² aku bukak bungkusan...eksaited katenye...ada sebijik novel bertajuk "Abangku, CEO Sengal" tulisan Mastura Abdullah...siap ada hadiah lg...haishhh...susah² je bg hadiah bagai..

Mastura Abdullah ni kawan masa aku form 4 dulu...sekejap je pon...memang cita² dia nak jadi penulis...alhamdulillah...tercapai jugak cita² dia tu...ini novel ke-3 yang dia hasilkan...dalam sibuk² keje sebagai pendidik, sempat jugak dia curi masa menulis...

Abangku, CEO Sengal ni ringan je citer dia...tajuk pon dah sengal kan...jalan citer pon sengal² jugak la...hahahaha...nak review...aku pon tak abes baca lagi...


Wednesday, 26 November 2014

big hero 6

malam ahad lepas pegi menonton wayang di Leisure Mall...penuh panggung...bajet hari ahad tak ramai orang sekali seat penuh ko...haish...dan² tu la baru teringat cuti sekolah dah start...budak sekolah tak payah tido awal...tak payah bangun pagi pegi sekolah hari isnin...huhuhu...nasib la ada terselit couple seat yang kosong kat belakang...boleh la...sebab dah sampai kan... :(

kali ni tengok citer Big Hero 6...citer kartun...untuk budak² sesuai sangat le...tu pasal le panggung penuh...hmmmm...layankan aje le...best la citer dia...jalan citer menarik..ada lawak...ada serius...ada sedih...bagi aku, puas hati la ngan citer tu...citer tak berat...sedang² molek je untuk chill²...

pada yang ada anak² kecik tu...boleh la bawak pegi tengok citer ni...

ini...nama dia BAYMAX..comel giler benda alah belon ni...dia yg banyak wat lawak dalam citer ni...





Tuesday, 18 November 2014

audit yo!

audit nak datang opis arini...wehooo!suke sangat ko.... :p

masa ni la boleh nampak menggelupur sekor²,,,hahahaha....nak bagi para auditor tu tak jumpa salah...habis semak dah...padahal dah complete dah pon...ehhh...semak jugak...itu kalau tak tip top jugak tak tau le aku...

dah ditanam sejak azali....kalau audit datang memang takde lain la....keje cari salah je le...ye ke...?

sebenarnye diorang tu nak tengok kita ni buat keje tu betul ke tak...ikut peraturan ke tak...sempurna ke tak...bukan kira asal siap je...paham?jadi...kalau keje kita sempurna, ape nak heran ngan audit tu...?datang la...tak takut pon...hehehehe...

harap² keputusannye nanti....TIADA PENEMUAN... :)



Thursday, 13 November 2014

kaki, tangan dan mulut

semalam lepas keje terus melawat Rayyan Ariq dan Rania Areej....dah seminggu diorang terkena jangkitan kaki, tangan dan mulut (HFMD)..Allahuakbar....dugaan sungguh...tapi nasib baik la tak serius sangat...Alhamdulillah...

walau tak serius pon, tetap kena berjaga²...bercuti la mummy diorang seminggu ni nak melayankan kerenah anak² yang kejap demam...kejap ok...sakit mulut nak makan tak boleh...menangis...merengek bagai...hmmm...pengorbanan seorang emak kan...memang tak boleh nak sangkal lagi dah...first class!biar tengah sarat memboyot pon...nak hantar rumah pengasuh pon tak boleh...penyakit ni berjangkit...

semalam keadaan dah beransur baik...Rania dah ok...cuma Rayyan je mulutnye masih belum ok...nak makan payah sikit...huhuhu....kesian boipren aku sorang tu...tapi...dalam tak berapa sihat tu...membuli mak ngah selambe je diorang...ape diorang kisah...suke kena bebel ngan aku gamaknye...kena marah, nanges...hohoho...padan muke!

kat sini aku nak kongsi sikit pasal penyakit HFMD ni...

Penyakit HFMD disebabkan oleh virus yang dikenali sebagai enterovirus meliputi Coxsackie Virus A16 (Cox A16) dan Enterovirus 71 (EV 71). Penularan penyakit/virus HFMD adalah melalui sentuhan langsung dengan cecair hidung, air liur, lepuh (blister) dan najis kanak-kanak yang dijangkiti serta sentuhan pada permukaan dan alatan permainan yang tercemar dengan virus HFMD. Mereka yang dijangkiti akan menunjukkan satu atau lebih tanda seperti demam, luka (ulcer) di mulut, ruam atau lepuh di tapak tangan dan kaki. HFMD selalunya menyebabkan jangkitan ringan dan sembuh dengan sendiri. Namun begitu, segelintir jangkitan HFMD yang disebabkan oleh jangkitan EV71 boleh menyebabkan komplikasi seperti radang otak dan jantung.

Bagi memastikan keberkesanan langkah-langkah kawalan dan pencegahan yang diambil, Kementerian Kesihatan Malaysia ingin mengingatkan orang ramai bahawa:
i) Langkah pencegahan terbaik adalah menjaga kebersihan diri dan persekitaran. Penularan jangkitan HFMD sangat berkait rapat dengan amalan kebersihan diri dan persekitaran di mana ia mudah berlaku di tempat sesak serta mutu kebersihan yang rendah.
ii)Ibu bapa atau penjaga perlu membawa kanak-kanak dengan gejala HFMD mendapatkan rawatan dan tidak membawa kanak-kanak tersebut ke tempat awam termasuk sekolah dan pusat jagaan kanak-kanak.
iii)
Pengurus pusat jagaan kanak-kanak perlu menjalankan aktiviti pembersihan premis dan saringan terhadap kanak-kanak di bawah jagaan mereka sepertimana yang disarankan dalam ‘Garis Panduan Pengendalian Kanak-Kanak di Taska dan Prasekolah’ serta ‘Pelan Tindakan Bersepadu Bagi Mencegah Dan Mengawal Penyakit Tangan, Kaki Dan Mulut’. Kesemua dokumen rujukan berkenaan boleh didapati melalui laman sesawang KKM di alamat URL:http://www.moh.gov.my.

sumber: portal rasmi Kementerian Kesihatan Malaysia

Tuesday, 11 November 2014

apa ciri² seorang ketua?

apa ciri² seorang ketua yang bagus...?

pada aku, ketua yang bagus haruslah tegas...bijak membuat keputusan...bab buat keputusan tu yang penting...sebab dia yang mengepalai sesebuah organisasi...kalau tak betul keputusannya, huru hara la jawabnya...

kalau nak buat keputusan pon tak tentu hala...macam mane tu...?depan A cakap tak boleh...depan B cakap boleh..habis tu, apa jadi dengan A dan B...?tak ke berperang pendapat nanti...?

perlu ke seorang ketua berbelit² keputusannya semata² takut kena boikot dengan pekerja bawahan..?adoiii....jahanam opis wei!nak jaga hubungan baik pon...agak² le...

~ semak ngan dilema dalam opis ni... :(

Wednesday, 5 November 2014

karipap sardin aku punye style...

semalam, niat di hati nak buat karipap sardin..(datang angin rajin...memang semacam rajinnye...)

masak sardin...senang je pon...ini makanan biasa orang bujang...kalau failed memang kesian le...

bancuh tepung...ada kegagalan sikit part tepung ni haaa...asal lembik semacam jek...dulu² buat elok je terletaknye..ni doh dia melekat kat pinggan...erkkk...pakai tepung...marjerin...air...garam sket...kan?dah tu nape melekat pulak doh aku tu...?ada sape² leh tolong...?tapi...boleh la...nak masuk tekak sendiri je pon...orang tak tau...hahahaha...

barang tak cukup tapi gigih nak membuatnye...huhuhu...maka bermacam² bentuk la rupe karipap aku tu.buleh la buat masuk tekak sendiri...nak bawak ke tengah...memang takde harapan la...huhuhuhu...

harus cuba lagi lain kali...bak kata adik aku...cuba jaya...ceh!

rupa karipap aku punye style... :p

Tuesday, 4 November 2014

kesian...

kawan² sisihkan unit kau sebab benci dengan sorang manusia kat unit kau tu...jadi, berkawan la kau dengan budak² unit kau tu je...

sampai satu ketika, orang yang dibenci tu takde..tiba² semua orang datang menempel kat unit kau sambil beramah mesra...kau rase...?aku rase....janggal giler!hahahaha...yela...selama ni orang x bercakap ngan ko pon...kalau ada, hal² keje je...ni tiba² nak sembang² kosong pasal kehidupan masing² pulak...adeh....memang janggal la....

kesian pulak aku rase...

Monday, 3 November 2014

piala malaysia 2014

berakhir sudah final piala malaysia 2014, Johor menentang Pahang yang berlangsung di Stadium Bukit Jalil pada sabtu lepas...dah macam hape aku rase dok menengok siaran langsung kat umah...menjerit sorang² kat umah...adoi la...

perlawanan paling cemas aku rase...lebih 120 minit ko...memang pancit la semua orang...aku pon pancit gak rase...hilang suara menjerit...huhuhu...

alhamdulillah kemenangan berpihak pada pasukan Pahang dengan tendangan penalti 5-3...tahniah²...dan disebabkan kemenangan tersebut...Pahang dapat cuti peristiwa hari ni...untung la...huhuhu...


~ orang pahang dok kl kena g keje ye.... :(

Tuesday, 28 October 2014

pengasuh

pengasuh adalah satu pekerjaan ok. bukan benda yang boleh dianggap ala² " aku nak mintak tolong ko jagakan anak aku...". itu dulu punye cerita boleh la pakai...sekarang ni zaman semua benda berbayar kot...jadi jangan la pandang rendah pada para pengasuh.

pengasuh bukan hamba kita...betul...kita bayar untuk dia jaga anak² kita....tapi, biar berpada²...kebanyakan pengasuh yang aku jumpa semua sayangkan anak² asuhan diorang macam anak² diorang sendiri...takde pon nak berkira...so...jangan la kita berkira sangat dengan pengasuh tu...

pengasuh juga ada masa dia sendiri...kiranya tempoh mengasuh tu adalah waktu kerja dia...selepas dari tu dah kira masa dia la...kalau lambat ambik anak...pengasuh cas OT...memang wajar laa..kita kalau bos bagi kerja lebih pon pandai kita mintak OT kan...?

pengasuh mintak cuti...untuk hal² peribadi atau kecemasan...tolong la timbang rasa ye...jangan ikut kepala kita je...kita pon tau nak mintak cuti...el...mc bagai...abes pengasuh tu robot...?adeh...

benda jadi pada adik ipar aku...dia mengasuh...malang bagi dia sebab mak budak sangat la berkira...bayar murah...ambik anak lambat...ot tak nak bayar...kena kerja ikut masa dia, kalau sabtu kena kerja terpaksa antar anak kat adik aku tu...mintak cuti tak bagi, siap ugut nak kurangkan payment...hohoho....bahagia hidup ko kak!

bising² mengadu nasib kat aku...heh!aku suruh dia stop jaga budak² tu...kalau dah asyek makan hati sebab benda yang mengarut macam tu...hentikanla....wat semak kepala je watpe...

~ mengharap orang bertimbang rasa pada kita, kenapa kita tak boleh bertimbang rasa pada orang...? ~

Monday, 27 October 2014

emosi...

perkara tak sepatutnya kau buat pada orang yang tak sepatutnya
emosi

penyesalan datang perlahan² memakan setiap inci perasaan
emosi

mungkinkah kau akan dimaafkan...?

Friday, 10 October 2014

bajet 2015...apa kata anda?

pembentangan bajet hari ni...agak² apa yang menarik nak dibagi oleh kerajaan kepada rakyat?tapi kalau dikira²...macam tak berapa beria orang nak mengikuti pembentangan kali ni...maklum laaa....minyak baru lepas naik kan...rungutan masih belum hilang lagi...resah gelisah semua orang dibuatnye dek sebab dua puluh sen...

belum pon hilang isu dua puluh sen tu, timbul pulak isu pak menteri nak mintak naik gaji ahli Parlimen...hmmm...korang rase???ini betul² menaikkan darah orang ramai...gaji rakyat bawahan RM2,500 disuruh urus dengan baik...berjimat cermat...itu kalau RM2,500....kalau rendah lagi dari tu...macam mane pulak?gaji ahli Parlimen yang RM6,500 tu dikatakan tak cukup sampai terpaksa ikat perut!hadoi la.....

aku memang tak tunggu la...dengar je la berita malam nanti...tak pon surat khabar esok hari..ataupon....akan penuh wall di fb dan twitter dengan isu bajet ni...dan² tu jugak...abes je PM umum satu kisah...up status...umum kisah lain...up lagi status...hehehehe...tunggu je la...

semoga ada berita menggembirakan buat rakyat...

Thursday, 9 October 2014

tips kurus paling berjaya

tips ni berhasil untuk aku dengan sangat cemerlang...kalau sape² yang sejenis ngan aku boleh le try...

bergaduhlah dengan encik boipren...pasti hilang selera makan...lagi lama bergaduh...lagi cepat le kurus...wiwiwiwiwiwi....pegi la buat pasal...buat ape yang paling dia tak suka kita buat...confirm gaduh punye lah!

ini bukan masalah dalam hati ada taman tau...nak gaduh tu pegi lantak la...apedehal...yang jadi putus nafsu makan tu sebab ayat menyentap encik boipren tu....giler ah...sekali bagi memang tahap ICU punye ayat...hukhukhuk....(serius rase nak terjun bangunan...SILA JANGAN BUAT OKEH!)

paling lama boleh tahan pon...seminggu je...lepas tu...pegi la serah diri...hahahaha...lapor kau! memang berjaya kempis la perut aku ni haaa...dan² terus boleh pakai baju lama...muahahaha....

sumber: google

:~ dah lama tak gaduh...teringin jugak nak cari pasal nih...

Wednesday, 8 October 2014

aroma pagi...

aku ni jenis pagi² tak berapa berkenan nak guna aircond...lemak kurang...hehehehe...pakai angin luar lebih selesa...nak² kalau lepas hujan...memang nyamaaannnnn je rase...

perjalanan ke tempat kerja akan melalui satu tempat pembakaran mayat...tidak la betul² depan mata...berhampiran ngan laluan tu je...tapi,setiap kali itu jugak la akan mengadap bau dari tempat pembakaran mayat tu...

nasib baik la kalau ada hari² yang tak dapat bau tu...kadang² ada la 2, 3 hari takde bau...lepas tu bajet takde bau la hari seterusnye tu...sekali sampai²...hambek kau!!!menusuk hidung...terus menggelupur sorang² kelam kabut cari suis nak naikkan cermin keta...muahahahaha...

setiap kali melalui kawasan tu, aku terfikir...macam mana penduduk sekitar menghadapi situasi tu?...ada rumah...ada kedai makan...ada pejabat...hmmm...dah lali ke hidung diorang tu?atau terpaksa menadah hidung menghidu pencemaran bau tersebut?takde orang komplen ke? (ok...aku je yang komplen ni....)

mungkin sebab bau tu la pusat² pembakaran berada di tempat yang jauuuuhhhhhh dari kawasan orang ramai...tapi yang tengah² orang ramai tu macam mane pulak?

Tuesday, 30 September 2014

Nasib2 je pon...

Pagi ni tak masuk opis...kena bertugas di Mahkamah Jalan Duta...so...hari ni adalah hari yang membosankan...huhuhu...sape nak teman?

Lepas bukak pintu, aku turun ke cafe kat bawah...pusing punye pusing punye pusing...sudahnye aku beli nasi goreng je...letak telur sambal sebijik...kentang ngan tomato dalam sambal sardin 2,3 keping...timun 2,3 hiris...

Masa nak bayar akak sebelah jeling² je aku punye bekas polistrin tu...heeee...malu kejap..nampak macam banyak je menu aku tu...mesti akak tu ingat aku ni kuat makan...huhuhu...(kak...itu 2 kali makan punye tau...)

Harga...rm3...hmmm...ok la, masih boleh diterima akal..tak macam kat opis aku tu...mencekik betul...huhuhu...(sebenarnye nasib² je pon...tukang kire tu main agak² je kot...nasib la kalau terkena time angin mahal...)

Monday, 29 September 2014

bubur kacang tak mengancam...

hari sabtu lepas aku memberanikan diri membuat bubur kacang hijau...cubaan pertama aku ni... (aku ni masuk dalam kategori x berape bijak memasak...) 

google² resepi pastu main campak² je...hohoho...daun pandan xde...lantak le...x wangi pon xpe la...janji ade bau kacang udah le...main² je pon...memang bukan untuk bagi orang lain rase...

rasa dia...ok la...rasa bubur kacang...tapi ada yang kurang...kurang lemak...tak cukup santan kot...(maklumle...pakai saki baki yang ada dalam esbok je...)

hmmm...patut teruskan usaha lagi ni...kena cuba lagi pada masa akan datang. doa²kan la supaya akan berjaya dengan jayanye ok... :)

~ gambar xde...sebab tak mengancam
~ resepi xde...sebab dikira tak berjaya

planes...fire and rescue...


semalam pergi tengok movie...disebabkan nak rileks² je so aku tengok citer planes....dah berzaman keluar kot citer ni...aku je yang ketinggalan...huhuhu...takpe la...layan aje le...

agak best jugak la citernye...walaupon slow...kalau bawak anak² ok la kot...citer untuk budak² kan...kalau buat laju² sangat nanti budak² tak boleh nak tangkap pulak...dah sebok menanye kite kat sebelah ni haaa...aku bawak anak tekak je...makan pop corn...hahahaha...

emmm....pandangan aku pasal citer ni...ok la...menarik...ada pengajaran...tapi pendek sangat durasinye...rase macam kejap sangat dok dalam panggung tu...haishhh...

Friday, 26 September 2014

jiwa agar²...

sorang uncle tengah susun barang² terbuang yang dikutipnya kat atas basikal tua dia semasa hujan masih renyai² membasahi bumi...huhuhu...aku memang tak boleh tengok situasi macam ni...bergenang air mata...nasib baik nak berjuraian...

pada usia yang dah lanjut...uncle tu dah patut duduk rumah je...tak perlu lagi susah² mengayuh basikal dalam hujan mengumpul barang² terpakai untuk meneruskan kelangsungan hidup dia...

mana anak² dia?mana keluarga dia?aku rasa...pada usia yang dah lanjut, uncle tu patut duduk rumah je...tak perlu lagi bersusah² macam tu...

ok..tak boleh nak judge orang...anggap je la dia sebatang kara...semoga uncle tu diberikan kesihatan yang baik...dimurahkan rezekinya...

~ bila melibatkan uncle²...pakcik²...dalam apa jua situasi yang menyentuh perasaan, aku akan teringat kat ayah...rindu ayah...huhuhu...

Wednesday, 24 September 2014

sengsara...

"jangan mintak tukar..."
"jangan tambah anak..."
"kawen cepat..."
"jangan kawan ngan orang tu..."
"korang patut makan benda ni..."
"hantar anak pergi sana...pergi sini..."
"jangan layan anak macam tu...kena buat macam ni..."

aku letih hidup dengan orang macam ni....bukan mak ayah aku pon...bukan boipren aku...bukan sape2 pon ngan aku...cuma orang yang lebih senior dalam unit aku je...adoi....sape dia nak tentukan ape yang patut dan tak patut kitorang buat...?orang nak tambah anak pon ko nak tentukan...?agak2 la makcik...

member mintak tukar tanpa pengetahuan dia habis kena hentam...memang giler la...terbantut niat aku nak mintak tukar...takkan aku nak bermastautin kat tempat yang sama ni sampai ke pencen...?hmmm....

agak2 korang la kan...ape patut aku buat dengan orang macam ni...?jenis cakap dia je betul...kehidupan dia je sempurna....tak boleh dibangkang...

aku dah penat...hari2 menadah dia membebel....orang lain asyek salah je...dia tu tak pernah salah...tolong la bagi idea macam mana nak menangani orang yang perangai macam ni...

Friday, 19 September 2014

lepat pisang

Pagi ni ada buat bacaan yasin...unit aku je...so ada la buat makan² sikit...

Kak sidah sponsor lepat pisang...perghhhh...memang cantik la...fav aku lak tu...sedap lagi...hmmm...memang cukup syarat la sebagai lepat pisang yang sempurna

emm...dap²nye...

Kat KL ni...tau je la...kadang² orang yang meniaga ni x berapa nak menjaga kualiti masakan diorang tu...harap ada je...rasa x seberapa pon...

Sape² yang ada resepi lepat pisang yang sedap meh la kongsi ngan kite......

Thursday, 18 September 2014

bara membara...

Dulu...masa zaman akak muda remaja, asap rokok bukanlah satu masalah...memang bole hadap punye...elok pulak berberapa ex boipren akak dulu memang stok perokok tegar punye...

Sekarang makcik dah tua...enjin dah karat..filter pon dah x berapa bagus...x mampu lagi nak mengadap asap rokok yang berkepul² tu..aduhaiiiii....seksa!tapi...boipren masih lagi dalam kategori perokok tegar...huh!

Bagi seorang perokok tegar...ko cakap la ape pon...xde dia pedulinye...abes tu caner?caner lagi cara nak bagi manusia kategori ni berhenti merokok?x reti nak cakap dah la hai...

Pakcik membebel² kehabisan rokok...

Makcik: ala...bukan mati pon x hisap rokok...

Pakcik: eh, mati la...
Makcik: (terdiam,terkaku, terpegun...kagum!!)

Kau rase camne?aku rase macam nak sumbat mulut dia ngan puntung rokok yang masih berbara...


sikat hilang...



sikat hilang....boleh gitu?hangin betul pagi² bangun belek beg x jumpe sikat...ishhh...sakit pulak ati kite ni lah!jenuh pulak nak menggodek selongkar rumah mencari sisa² hidup sikat yang ada...nasib baik ade...

fikir punye fikir punye fikir...akhirnye teringat ada pegi umah abang aku dan beg aku dilanggar² je dek anak² buah...ni mesti keje diorang ni...siap korang angah datang nanti...aku lenyek² korang...

dah siap² nak berbedak, cari bedak pon xde....adoiiii....ko rase?ape lagi yang hilang dari beg aku ni...?cek² balik xde ape yang hilang...tapi jumpe lolipop pulak...memang sah keje si kenit 2 ketul tu...

aku call kakak ipar aku tanye pasal harta aku yang tak seberapa tu...ade katenye...si abang jumpe dikalangan mainan² dia yang menimbun tu...siap bebel lagi tu... "hei mak ngah...mak ngah..." amboi...sedap ko mak ngah kan aku ye...

sikat tu dah lama hidup ngan aku...benda...kalau kita dah serasi memang takkan cari lain lagi dah...pakai la yang itu selagi boleh pakai... :(

Wednesday, 17 September 2014

cuti sekolah

cuti sekolah dah bermula...maka jalan kat KL berubah sikit suasananye....x berapa nak jem...sampai opis pon awal dari biasa...bahagia rasa di hati...tapi seminggu ni je la pon bahagia tu....minggu depan back to normal la...

kepada parents yang bersama² cuti ngan anak² tu, selamat bercuti la ye...gunakan masa yang ada dengan sebaiknye okeh!

~ hai....bile la anak² buah nak bersekolah ni...nak jugak join cuti sekolah sama²...hehehehe...

Tuesday, 16 September 2014

anak dan gajet

Budak² ngan gajet macam dah jadi satu kemestian skarang ni...nak bagi anak diam...nak bagi anak senyap..x nak anak mengganggu...adehhh...hilang masa berkualiti ngan anak2...

Aku xde anak lagi...tapi melalui penglihatan dan pengamatan aku ...x payah anak orang lain la...anak buah aku je dah cukup...

Masuk kereta terus bagi anak henpon...budak tu suka la...tgk kartun...main game...ntah pape lagi digodeknye diam²...tau² setting dah lari...hahaha..panas ati ko...

Mungkin cara didikan berbeza...tambah pulak aku xde anak lagi...senang la nak cakap..ye dok?tapi aku memang rasa x selesa tengok situasi camtu...bila masa mak ayah ngan anak²....?dah la hari² keje...tinggal anak kat pengasuh/taska..balik bagi anak layan diri ngan gajet pulak...hmmm..

Banyak yang x elok dari yang elok dgn hubungan anak² ngan gajet ni...cube bagi anak kenal dunia sikit...kesian budak² zaman skarang...makin jauh dengan alam...

~ x tau la zaman aku ade anak nnt camne keadaannye...

Friday, 12 September 2014

pening

Aku pening...rasa nak muntah...menyampah ngan perangai manusia kat opis ni...tak reti nak fikir kerja orang lain, nak ikut hati ngan perasaan dia je...semak²...

Aku bukan nak menyusahkan dia...tapi sebab perangai dia yang ntah pape tu...terpaksa la aku menyusahkan dia dan disusahkan semula oleh dia...hadoiiiii la...haaa....kan sudahnye aku jugak yang susah...dia tak rase ke dia menyusahkan aku?

Nak cakap banyak² pon membazir masa ngan air liur aku je...banyak kali dah cakap kot...gitu jugak perangainye...

~ ada kerja...ada tanggungjawab...buat la kerja tu...jangan susahkan orang sebab perangai tak bertanggungjawab kita ~

~ thanks to kak sidah sebab belanja lepat pisang...sedap...bahan mengunyah sambil taip entry ni...takde la aku sebok nak membebel menyumpah orang je ari jumaat ni...haish... ~

Wednesday, 10 September 2014

sakit kakiku

Ni kesan kena urut tengahari tadi...sakit oiii...memang makan hari la baru nak hilang ni...

ni makan dia...rasakan..

urut kaki

kaki aku terpeleot 2 minggu lepas...pakai heels g exam pastu ntah cane tibe² boleh pulak terpeleot ko! nasib baik la x ramai manusia time tu...tapi ade la berberape kerat...jenuh nak cover malu.

ada rase sakit...tapi rase macam sikit je...nanti² ok la tu...skali dah 2 minggu berlalu x ok² pon...masih lagi sakit. hmmm....acaner tu?

hari ni mintak akak cleaner tolong urutkan kaki yang sakit tu....bapak la sakit dia tenyeh² kaki aku tu woi!!! tadah je la...hukhukhuk....lame jugak dia urut...ade dalam stengah jam jugak la...

dah setel urut tu rasa macam lega sikit la...sakit terpeleot tu ada kurang...tapi...sakit kena tenyeh tu pulak yang datang...adeiii...mau makan hari gak nak ilang sakit tu..huhuhu...

semoga cepat la hilang sakit kaki aku ni...

Thursday, 28 August 2014

permulaan baru

Salam uolllssss!!!

Actually ni bukanlah 1st time aku berblogging ni. Dah ada blog sebelum ni, tapi dah tutup. Why? Hmmm...biarlah rahsia. Memandangkan hari ni akan ada berita baik untuk aku...so aku berhajat untuk memulakan blog yang baru dengan cerita-cerita yang baru. Sabar menunggu ok! Chiau!